fbpx
Connect with us

Subscribe

Azleen Abdul Rahim

Pemasaran: Cabaran Terbesar IKS

Hasil yang baik mungkin akan terserlah dalam masa 6 hingga 12 bulan jika mereka kekal fokus dengan strategi yang spesifik mengikut objektif pemasaran syarikat.

Jika saya ditanya apakah sebenarnya cabaran yang dihadapi oleh syarikat kecil dan sederhana di Malaysia pada era ini, saya akan menjawab ini. Jenama-jenama di Malaysia ini kebanyakannya berada dalam dua bentuk situasi.

Pertama, mereka gemar melakukan pelbagai bentuk strategi pemasaran, dan ia terlalu meluas sehingga staf pemasaran mereka menjadi terlalu kelam-kabut mengejar deadline sana dan sini sehingga satu apa pun yang dirancang sama ada tidak menjadi ataupun hasil kerja yang tidak berkualiti. Tidak seperti syarikat yang lebih besar yang mempunyai beberapa orang dalam satu pasukan pemasaran, biasanya syarikat yang bersaiz IKS hanya akan mempunyai seorang dua sahaja yang melakukan kesemua jenis aktiviti pemasaran.

Aktiviti pemasaran pula terlalu besar. Dengan hanya mempunyai 8 jam sehari, seorang eksekutif pemasaran yang perlu menjaga pelbagai aktiviti pemasaran syarikat, hampir pasti tidak akan mempunyai kepakaran yang mendalam untuk kesemua aspek. Bayangkan, jaga kesemua media sosial pun dia, menjaga laman web pun dia, menjawab semua komen yang datang ke media sosial pun dia. Menulis blog dan semua perkembangan syarikat pun dia. Hadiri mesyuarat-mesyuarat penting berkaitan produk, halatuju syarikat dan yang sewaktu dengannya pun dia. Itu belum lagi yang berkaitan dengan pemasaran tradisional yang melibatkan acara tertentu, iklan di suratkhabar atau majalah dan lain-lain lagi.

Kita semua tahu syarikat IKS mempunyai kekangan kewangan untuk mempunyai eksekutif yang ramai, jadi ini masalah besar yang sering dihadapi oleh hampir setiap syarikat IKS yang mempunyai senario sebegini.

Jadi, apa yang patut mereka lakukan?

Mereka perlu sedar yang keadaan begini boleh membuatkan eksekutif pemasaran mereka menjadi pesakit mental dalam masa terdekat. Untuk mengelak keadaan ini daripada berlaku, mereka perlu fokus. Fokus kepada apa objektif mereka sebenarnya dan lakarkan satu strategi yang spesifik untuk mencapainya.

Contoh, sekiranya objektif pemasaran mereka ialah untuk mendapatkan pelanggan baharu, lakarkan strategi yang fokus kepada pengoptimuman enjin pencarian atau SEO, media sosial dan e-mel sahaja terlebih dahulu. Yang lain-lain seperti iklan di televisyen dan acara-acara luar itu tolong hentikan dahulu. Di media sosial pula, mereka tidak perlu berada di semua platform, memadai hanya satu atau dua dahuli bergantung kepada di mana sasaran pelanggan anda berada. Ini akan menjimatkan masa dan tenaga.

Hasil yang baik mungkin akan terserlah dalam masa 6 hingga 12 bulan jika mereka kekal fokus dengan strategi yang spesifik mengikut objektif pemasaran syarikat.

Kedua, terdapat juga syarikat-syarikat IKS yang tidak langsung mahu mengambil tahu tentang bagaimana untuk mempunyai strategi dan perlaksanaan strategi pemasaran. Bagi mereka, ia tidak penting. Yang penting ialah mereka perlu mempunyai pasukan jualan yang besar dan perlu keluar mencari pelanggan. Mereka tidak mahu tahu bagaimana eksekutif-eksekutif jualan mereka lakukan tetapi yang penting, setiap hujung bulan, mereka semua perlu menjual berdasarkan kuota yang diberikan. Jadi apa yang mereka lakukan ialah menjual, menjual dan menjual. Itu sahaja.

Anda jangan ketawa kerana senario ini memang wujud di negara ini. Pihak pengurusan atau pemilik syarikat seperti ini tidak sedar sebenarnya jualan hanya akan terjadi apabila wujudnya kepercayaan dari pengguna. Dan pada era ini, pengguna biasanya akan melakukan kajian mendalam dari pelbagai sumber di internet dan media sosial terlebih dahulu sebelum bersetuju dengan temujanji yang dilakukan oleh eksekutif jualan dari mana-mana syarikat.

Bagaimana bentuk kajian yang dilakukan pengguna? Mereka melihat review di YouTube, membaca artikel yang berkaitan yang dikongsi oleh rakan mereka di LinkedIn, menjumpai artikel atau video di Google, menerima WhatsApp dari kumpulan yang mereka sertai dan pelbagai cara lagi.

Jualan hanyalah satu elemen yang berada pada penghujung sesuatu tingkahlaku pembelian seseorang, ia tidak lebih dari itu. Jualan hanya akan terhasil setelah pengguna ‘melihat’ sesuatu produk itu patut dibeli untuk memudahkan kehidupan seharian mereka tidak kira di rumah, di pejabat ataupun di antara kedua-duanya. Dan pemasaran sebenarnya yang membuatkan mereka ‘melihat’ akan keperluan untuk membeli itu tadi.

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Azleen Abdul Rahim is the Co-Founder of Marketing In Asia. He also runs NSE, a social media management company. Follow him on LinkedIn.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Sebab Mengapa Pemasaran Media Sosial Penting Bagi Seorang Usahawan

Marketing

Apa Beza ‘Content’ Dan ‘Container’?

Malaysia

Kepentingan Pemasaran Dalam Realiti Keusahawanan & Kehidupan

Khir Khalid

people wearing diy masks people wearing diy masks

Etika Penting Dalam Merangka Strategi Pemasaran Sosial

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter