fbpx
Connect with us

Subscribe

Originals

Senarai Semak Pemasaran Untuk Menjayakan Usaha Bersama (Joint Venture) Perniagaan Anda

Perniagaan dengan blog aktif dan strategi media sosial boleh memanfaatkan setiap aset dalam talian lain untuk meningkatkan skop dan mencapai talian

Image by Olga Ozik from Pixabay

Berdasarkan definisi Oxford, usaha bersama (Joint Venture – JV) ditakrifkan sebagai satu usaha komersil yang dilaksanakan secara bersama oleh dua atau lebih pihak disamping masing-masing mengekalkan identiti mereka yang berbeza.

Untuk usaha bersama jenis pemasaran, ia didefininasikan sebagai perjanjian antara dua syarikat di mana kedua-dua organisasi ini menggabungkan strategi pemasaran untuk meningkatkan prestasi perkongsian pasaran dan penjanaan pendapatan mereka.

Berikut adalah senario bagaimana satu perbincangan usaha sama yang saya lakukan dalam satu majlis baru-baru ini di konferesi Asia Financial Forum Hong Kong. Saya bekerja dengan pemilik perniagaan untuk menjual perniagaan mereka. Sebagai balasan untuk kerja ini, saya mendapat pendedahan mengenai perkhidmatan saya.

Contoh usaha bersama (JV) pemasaran

Usaha bersama Emel. Perniagaan yang terlibat boleh memperkenal dan menyarankan produk dan perkhidmatan rakan usaha bersama ke dalam pengkalan data masing-masing. Kedua-dua pihak saling membantu menjana minat perniagaan dan pembelian dengan cepat. Strategi ini berfungsi dengan baik untuk syarikat dengan proses penjualan pendek (iaitu laman eCommerce) dan boleh memasukkan pengaturan seperti keuntungan bersama yang dipersetujui terlebih dahulu.

Usaha bersama Pemasaran Kandungan. Perniagaan dengan blog aktif dan strategi media sosial boleh memanfaatkan setiap aset dalam talian lain untuk meningkatkan skop dan mencapai talian. Bagi memastikan kelancaran usaha bersama, nilai “keuntungan bersama” (mutual benefit) perlulah menjadi keutamaan mengatasi kepentingan “keuntungan saham”. Ini kerana, “keuntungan saham” terlalu berisiko dan sangat mudah bagi pesaing untuk menggantikan anda.

Soalan JV untuk diteliti dan dinilai pihak usaha bersama

  • Siapakah Pelanggan Ideal kami?
  • Siapa yang sudah mempunyai kepercayaan pelanggan kami yang ideal, tidak bersaing dengan kami, dan boleh melengkapkan potensi produk kami?
  • Bolehkah kita mencipta penyelesaian Win / Win / Win yang meyakinkan? Penyelesaian ini tidak boleh semata-mata sekadar hubungan antara pemilik produk dan sekutu produk sahaja (melainkan jika ia dapat melengkapkan nilai tambah yang besar kepada sekutu dan pengedaran saluran baru yang pemilik produk tidak pernah mencapai sebelum itu.

Objektif usaha bersama perlu difahami dengan teliti untuk lebih berjaya

  • Dapatkan akses kepada pelanggan usaha bersama.
  • Membina hubungan jangka panjang dengan usaha bersama
  • Jualan tambahan yang boleh diraih dengan usaha bersama.

7 Senarai Semak Untuk Tugasan Usaha Bersama  

Langkah 1 Kenalpasti Pelanggan Ideal Anda – Siapakah orang yang boleh mendapat manfaat daripada apa yang anda tawarkan
Langkah 2 Kenal pasti kepentingan mereka / Siapa yang mereka percayai hari ini dengan wang mereka?Mengenal pasti kepentingan komersil, sosial, rekreasi dan rekreasi mereka.-Potensi JV rakan-rakan: Akauntan, Syarikat Pengiklanan, Peniaga Kereta, Toko Pakaian, Kedai Bunga, gimnasium, Masseues, Juruteknik Nail, Naturopaths, Pencetak, Ejen Harta Tanah, Restoran, Peguam Cara, Mekanik-Buat senarai 20 hingga 50 pasangan JV yang berpotensi
Langkah 3 Buat Tawaran Win / Win / Win yang persuasifIa mesti menjadi sesuatu yang membuat orang seperti: wow! Saya nak sertai!
Langkah 4:Bertemu muka atau melalui panggilan telefon (penyelesaian ke-2). Bersua muka adalah lebih baik untuk menghindarkan kebimbangan masing-masing dan juga untuk penghasilan yang jelas.Contoh hasil yang jelas adalah, anda ingin mesyuarat untuk menerangkan apa yang anda fikirkan 
Langkah 5  
Setuju pada senarai tugas yang boleh dilakukan pihak bersama
Langkah 6 Setuju pada jadual masa yang ditetapkan Apa-apa perkara yang melampaui 14 hari akan mengajar komitmen masing-masing dalam perjanjian. Satu-satunya pengecualian adalah percutian awam yang panjang seperti Krismas, Tahun Baru Cina dan percutian lebih dari 7 hari 
Langkah 7Masa untuk bertindak!Jangan hanya bergantung kepada pasangan JV anda untuk mengharapkan kejayaan kerana andalah yang perlu merealisasikannya. 

Nota di atas adalah untuk usaha bersama yang berkesan. Namun langkah-langkah pelaksanaan seperti di bawah bergantung kepada kesesuaian usaha bersama yang dilakukan.

Boleh dilakukan 

  • Ikuti langkah-langkah 1 hingga 7 di atas, kerana pada kebiasaannya ia adalah langkah-langkah yang berkesan. 
  • Bersabar sekiranya beberapa langkah mengambil masa lebih panjang untuk mendapatkan hasilnya. 

Jangan 

  • Tukar sesuatu yang telahpun berjaya  
  • Menggunakan wang langsung sebagai insentif untuk mengubah keadaan 
  • Melebihi 14 hari pelaksanaan

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Elton Kuah is a certified marketer and digital marketing expert specialising in B2B market research, B2B lead generation and data analytics (3D). He has more than 10 years of significant experience working with market research for consulting companies such as M-Brain, Asiabiz Strategy, MARTEC and Hero Chemical Hong Kong. He is also a business advisor for Alphazetta.ai, a leading global network for independent analytics experts. You may follow him on website and LinkedIn.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Sebab Mengapa Pemasaran Media Sosial Penting Bagi Seorang Usahawan

Marketing

Apa Beza ‘Content’ Dan ‘Container’?

Malaysia

Kepentingan Pemasaran Dalam Realiti Keusahawanan & Kehidupan

Khir Khalid

people wearing diy masks people wearing diy masks

Etika Penting Dalam Merangka Strategi Pemasaran Sosial

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter