fbpx
Connect with us

Subscribe

Leadership & Empowerment

Zero Kepada Hero

Pokok pangkalnya asal sahaja ada kemahuan yang tinggi untuk berubah nescaya tiada yang mustahil.

Photo by Gaelle Marcel on Unsplash

Berpasak kepada kemahuan yang amat tinggi untuk berubah, sesiapa sahaja boleh berubah daripada seseorang yangbiasakepada menjadi seorang yang luar biasa. Berubah daripada zero kepada hero. 

Terlalu ramai contoh suri teladan yang boleh kita rujuk. Pokok pangkalnya asal sahaja ada kemahuan yang tinggi untuk berubah nescaya tiada yang mustahil. 

Antara tips mudah yang boleh dimulakan adalah teknik CYC iaitu ‘Change Your Circle’. Kaedah merubah khalayak atau mereka yang kita dampingi. 

Jika kita biasa dikelilingi dengan mereka yang suka memasak, cuba pula ubah dengan mereka yang suka berbasikal. Biasanya kita hanya berborak dengan rakan-rakan peguam, cubapulasertai kumpulan sukarelawan atau NGO. Dahulu memang suka sembang dengan Pencinta Buku, apa kata sertai grup Pemain Chess pula. 

Berubah ‘circle’ nescaya akan berubahlah perbendaharaan kata, gaya berbual, sasaran kerja dan seterusnya. Dalam meneruskan kelangsungan (survival) perniagaan atau perusahaan kita, cuba semak dan kaji adakah kita masih bertemu dan berbual dengan orang atau kumpulan yangsamasejak dahulu? 

Jika jawapannya positif maka inilah peluang untuk kita ubah mereka yang kita lazimi atau dampingi dan lihat kesan yang baru. 

Selamat Berubah.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What I Learned From Networking In Collision Canada Conference

Leadership & Empowerment

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

5 Questions To Ask Yourself To Gain Clarity

Leadership & Empowerment

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Connect
Sign Up For Our Newsletter