fbpx
Connect with us

Subscribe

Malaysia

Apa Beza ‘Content’ Dan ‘Container’?

Adakah ia sekadar bekas seperti maksud literalnya?

Sebahagian pendiri perniagaan akan mengambil usaha untuk memastikan bahan, produk, modul atau nota edaran disediakan adalah dalam keadaan yang terbaik. 

Mereka akan pastikan setiapnya sedia untuk menemui pelanggan. Jika boleh tiada yang cacat, lengkap dengan senarai semak atau checklist dan seumpamanya. Wujudnya pegawai kualiti atau QC bagi memastikan produk atau serbis mencapai piawai atau jangkaan (expectations) pelanggan adalah satu contoh. 

Apa pula ‘container’? Adakah ia sekadar bekas seperti maksud literalnya? 

Di sinilah peranan pemasaran atau ‘Marketing’. Pasukan pemasaran perlu kedalikan ‘container’ produk atau perkhidmatan yang disediakan. Bekas atau container yang sesuai dan elok dipandang, container yang memudahkan keputusan untuk membeli bahkan di sisi ‘container’ inilah mungkin berlakunya ‘point of sale’. Pembeli membuat keputusan untuk membeli dengan menghargai ‘container’ yang disajikan. 

Tidak akan bermakna jika pun sehebat mana konten yakni produk, bahan, modul bahkan bahan bercetak yang ingin dijual jika ianya tidak pun dimaklumkan kepada pelanggan atau bakal pelanggan. 

Peranan aktiviti pemasaran dan promosi amat kritikal di tahap ini sebelum pasukan jualan atau ‘sales team’ memulakan peranan.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Sebab Mengapa Pemasaran Media Sosial Penting Bagi Seorang Usahawan

Marketing

Kepentingan Pemasaran Dalam Realiti Keusahawanan & Kehidupan

Khir Khalid

people wearing diy masks people wearing diy masks

Etika Penting Dalam Merangka Strategi Pemasaran Sosial

Marketing

Kenali 3 Segmen Pemasaran Strategik Untuk Kempen Periklanan

Khir Khalid

Connect
Sign Up For Our Newsletter