fbpx
Connect with us

Subscribe

Malaysia

Tahun 2021 Tahun Kolaborasi

Tahun 2021 ini adalah tahun bekerjasama, tiada pilihan

Photo by Gabriel Benois on Unsplash

Tiada siapa boleh menjangkakan perubahan yang berlaku dalam eko-perhubungan di tahun 2020 dan kehadapan. Manakan tahu ‘servicescape’ tahun 2020 benar-benar bertukar. 

Dahulunya, setiap daripada kita perlu keluar mencari makanan, kini makanan sampai kepada kita terus ke rumah. Dahulunya berlumba-lumba ke menara gading, kini sekolah dan universiti di mana-mana. Bahkan sekolah di rumah menjadi trend terkini. Tiada lagi perlu ke showroom kereta hingga 10 lawatan, cukup dengan satu lawatan untuk ‘close deal’ sebab ‘product review’ boleh diperolehi di sosial media. Segala maklumat kini di hujung jari sahaja. Proses membuat keputusan telah bertukar dengan drastiknya. 

Sarjana mengsyorkan agar kemahiran berkolaborasi adalah ‘the way forward’. Wujudnya perkataan ‘coopetitor’ di dalam Kamus menandakan perlunya bekerjasama dengan pesaing. 

Berita baiknya, teknik untuk memulakan langkah kolaborasi dan memulakan jaringan bukanlah ‘rocket science’, ia boleh dan perlu dipelajari. Kemahiran untuk memulakan satu-satu jaringan baru bahkan mengekalkan kenalan dan jaringan sedia ada dilihat satu kemahiran penting. 

Pengamal bidang sumber manusia kini berubah cara dan gaya. Pengamal industri pemasaran juga perlu lebih cakna teknologi bahkan perlu ada kemahiran tinggi untuk memasarkan produk atau perkhidmatan cara dan norma baru. Pesan sarjana, “Change or be changed”. Tahun 2021 ini adalah tahun bekerjasama, tiada pilihan.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How Reverse Mentoring Can Eliminate Ageism In The Workplace

Perspectives

What’s Next For Influencer Marketing?

Perspectives

Gaming: Connected TV’s Hidden Champion

Perspectives

e-Signature: Is It Speeding Up Or Derailing Digitization?

Perspectives

Connect
Sign Up For Our Newsletter