fbpx
Connect with us

Subscribe

Marketing

Pengetahuan Tentang Produk, Perkhidmatan & Kepentingan FAQ

Menyediakan FAQ lebih awal sangat membantu

Photo by Charles Deluvio on Unsplash

Menguasai pengetahuan produk atau perkhidmatan adalah antara pra-syarat untuk berjaya dalam perusahaan atau perniagaan. Ia juga harus nampak berjaya yang bermaksud memberi gambaran positif kepada pelanggan bahawa kita amat menyukai produk atau bidang yang diceburi, bukan suka biasa-biasa sahaja. 

Seorang peniaga atau pemilik bisnes berteraskan ilmu pengetahuan haruslah benar-benar menguasai bidang yang diceburi. Bahan bacaan yang dipilih harus menguatkan penguasaan bidang tersebut. Rujukan demi rujukan perlu digiatkan. 

Kita berbincang tentang kemahiran menguasai pengetahuan produk atau serbis yang diceburi. Gelagat pelanggan yang berilmu dan bermaklumat tidak boleh diambil ringan. Beberapa ketika sebelum pertemuan perniagaan, si pelanggan kini hanya perlu ‘Google’ sahaja unuk tahu apa nak ditanya dengan pembekal. Banyak FAQ atau ‘Frequently Asked Questions’ yang ada di internet. Si penyedia perkhidmatan atau penjual produk harus mahir akan produk atau perhidmatannya. 

Ya, membangunkan FAQ untuk produk atau perkhidmatan kita adalah satu tips bagi menguasainya. Menyediakan soalan lazim bagi produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan akan dapat membantu kita bersedia dengan sebarang pertanyaan pelanggan kelak.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Get Real With People: Brand Persona & Your Business

Marketing

Five Common Reasons Why Your Subscribers Are Not Opening Your Email Newsletter

Marketing

Apple’s Newest iOS Update Is Here: What Can Advertisers Expect

Marketing

5 Proven & Effective Steps To Increase Engagement On Your Email Marketing Strategy

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter