fbpx
Connect with us

Subscribe

Sales

Kemahiran Orang ‘Sale’

Memiliki kemahiran untuk mencipta peluang merupakan sebahagian dari aktiviti pembangunan perniagaan

Photo by Gabriel Gonzalez on Unsplash

Orang buat ‘sale’ harus biasa dengan ‘funnel pipeline’. Orang ‘sale’ juga harus mahir dengan pembangunan perniagaan. Orang ‘sale’ juga mesti minat bidang jualan, tidak bolehtidak. Tentunya, orang ‘sale’ mesti suka bertemu dengan orang lain iaitu kumpulan sasar. 

Peringkat awal kumpulan sasar dipanggil saspek. Kumpulan ini boleh jadi sesiapa sahaja. Mereka yang dekat dengan kita mahupun orang asing. Mereka berjiran dengan kita mahupun kenalan dalam talian. 

Saspek ini harus diubah menjadi prospek. Gaya berurus dengan prospek tidak sama dengan saspek. Santunnya, budi bahasanya, kalimat yang digunakan atau dikirim dengan teks hinggalah pelaburan budi yang dibuat juga berbeza. Ini bukan sesi ‘ngeteh’ biasa-biasa ya. Prospek inilah yang akhirnya akan berubah menjadi pelanggan atau klien. Jualan atau PO (Purchase Order) pertama memang luar biasa. 

Memiliki kemahiran untuk mencipta peluang merupakan sebahagian dari aktiviti pembangunan perniagaan. Memakai cermin mata orang ‘sale’. Milikilah kemahiran orang ‘sale’ ini. Ia juga kemahiran hidup yang hakiki.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Awesome Summer Marketing Ideas To Boost Online Sales

Sales

Connect
Sign Up For Our Newsletter