fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Mengurus Penolakan

Lagi hebat ujian, lagi bagus pengalaman diperolehi

Photo by Nik Shuliahin on Unsplash

Adakah cadangan atau proposal anda pernah ditolak? Ditolak oleh orang lain bila mengusulkan sesuatu cadangan perniagaan contohnya. Ditolak oleh orang lain apabila ingin mengenengahkan satu-satu usulan. Penolakan perniagaan, penolakan hajat dan hasrat bahkan idea juga. Penolakan ini sebetulnya adalah satu proses yang lazim dan perlu dijangka. Lebih kerap kita ditolak adalah lebihbaik. Tiada siapa yang tidak pernah ditolak. 

Bagi menangani tekanan ditolak, lebih banyak perlu terima penolakan. Lagi banyak penolakan adalah lagi bagus. Bagus untuk jantung juga. Lagi kerap kita ditolak, lagi bagus dan lagi kental jiwaragauntuk menghadapi penolakan. Lagi besar penolakan itu lebih baik. 

Anda sedang dipersiapkan untuk penolakan yang lebih besar. Makanya, rezki lebih besar menanti. Lagi hebat ujian, lagi bagus pengalaman diperolehi. Bagaimana ingin mengurus penolakan? Tips termudah selain dari bersedia untuk ditolak adalah membuat persediaan rapi dengan bahan atau maklumat yang akan dicadangkan. Perincian bahan dan maklumat, risikan pasaran, kenali pelanggan hinggalah kepada mantapkan kemahiran jualan misalnya. 

Yang utama, setiap dari kita tidak ‘menolak diri sendiri’.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How To Pivot Quickly In The Wake Of COVID-19

Business Entrepreneurship

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Top CRM Software For Businesses To Manage Workflow

Business Entrepreneurship

Connect
Sign Up For Our Newsletter