fbpx
Connect with us

Subscribe

Communication

Tips Untuk Kekal Berhubung

Merancang hubungan itu sendiri perlukan keazaman

Photo by Harli Marten on Unsplash

Pernahkah anda berada di dalam situasi sebegini;

“Lama dah tak call si dia ni”. 
“Pernahlah call tapi dia tak angkat, lepas tu terus lupa” “Tak ada faedah pun kalau call dia, bukan dapat duit pun” 

Tiga (3) situasi di atas mungkin anda pernah dengar atau pernah lalui sendiri. Bagaimana anda hadapi situasi begini? Mengekalkan hubungan ini satu pelaburan jangkamasa panjang. Ia perlukan kesabran. Ia perlukan ‘the BIG WHY’ atau sebab yang besar. Perkara yang besar tentu perlukan sebab yang juga besar. 

Contohnya, jika ‘the BIG WHY’ kita hanya untuk kenal-kenal sahaja, usahlah berkecil hati jika pesanan WhatssApp tidak berjawab. Tenang sahaja. Jika ‘the BIG WHY’ kita meraih redha Yang Maha Kuasa, cekal dan sabarlah demi ganjaran yang kekal. 

Merancang hubungan itu sendiri perlukan keazaman dan sebab yang utama. Apa yang lazim adalah jika ada kenalan nanti kita boleh berhubung. Apa kata kita ubah, saya perlu bina kenalan agar lebih ramai orang yang boleh saya beri manfaat kelak.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Tiga Cabaran Besar Untuk Berubah

Leadership & Empowerment

Connect
Sign Up For Our Newsletter