fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Bertemu Prospek & Memberi Tenaga

Bukankah hidup ini juga satu pilihan; ke arah kebaikan atau menjauhi kebaikan

Photo by Jametlene Reskp on Unsplash

Seusai berbual dengan seseorang seperti prospek atau kenalan, kitaakan hanya meninggalkannya dengan salah satu impak; positif atau negatif. Pernahkah anda meninggalkan satu pertemuan dengan rasa gembira dan sukacita bahkan berbunga-bunga? Seakan ingin terus berbual dengan si dia atau mereka sebab rasa seronok dan berimpak. Setiap detik dan perkara yang dibualkan itu singgah di hati. Apatahlagi mereka berpotensi untuk memberikan kita peluang perniagaan kelak. 

Pernahkah pula anda berasa berat dan sesak dada sejurus bertemu dan berbual dengan seseorang hingga rasa ingin segera bersurai? Seakan ingin menjauhkan diri darinya, lebih sanggup melencong ke jalan lain daripada berselisih dengan si dia atau mereka. 

Pilihan memang di tangan kita. Kita ingin jadikan pertemuan dan perbualan itu sesuatu yang indah dan bersejarah atau menjadikan ia memori pahit dan hitam pada hari atau tahun itu. Bukankah hidup ini juga satu pilihan; ke arah kebaikan atau menjauhi kebaikan. 

Dalam memulakan dan mengekalkan jaringan dan silaturrahim terutama dengan kenalan atau prospek, ingatlah pesan Insan Agung SAW, ‘berkatalah yang baik atau diam’ (HR Bukhari & Muslim) 

Makanya, latihlah diri untuk hanya memilih kata-kata yang baik apabila bertemu kenalan atau prospek. Jika perlu ada skrip sebelum bertemu, sediakanlah agar kenangan yang tinggal kelak hanya yang indah dan bersejarah.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How To Pivot Quickly In The Wake Of COVID-19

Business Entrepreneurship

Get Real With People: Brand Persona & Your Business

Marketing

Five Common Reasons Why Your Subscribers Are Not Opening Your Email Newsletter

Marketing

Apple’s Newest iOS Update Is Here: What Can Advertisers Expect

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter